مطالب

انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی

انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی

انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی

در این بخش به بررسی انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی میپردازیم. امروزه یکی از انواع کابینت های پرکاربرد کابینت های ام دی اف میباشد. به این دلیل که مقرون به صرفه بوده و دارای رنگ و طرح متعددی میباشد. همچنین زیبایی خاصی به آشپزخانه شما میبخشد.
قبل از ورود ام دی اف به بازار بیشتر کابینت ها از جنس فلز و یا چوب بودند اما با تولید ورق MDF امروزه اکثرا کابینت ها و لوازم منزل با ام دی اف ساخته میشوند.
MDF از خرده های چوب و ضایعات طبیعی درختان ساخته میشود. همین امر باعث میشود آن را در دسته فرآورده های چوبی قرار داد. ام دی اف با استفاده از روکش های متعدد پوشانده شده و هر کدام از این روکش ها خصوصیات خاص خود را دارند. این روکش ها دارای قیمت، ظاهر و کیفیت متفاوتی میباشند.
ام دی اف در صنعت کابینت سازی نقش بسزایی دارد. همچنین ورق های ممبران، هایگلاس، پلی وود و … نیز از ای ام دی اف خام تهیه میشوند. هر کدام از آنها متناسب با نوع خود روکش های مختلفی بر روی آن ها کشیده میشود.
انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی

انواع MDF و کاربرد آن

انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی:
1- ام دی اف خام: این نوع MDF در ساخت مبلمان، آرک، پارتیشن بندی، اسباب بازی، ساختمان سازی و غیره پرکاربرد است. زمانی از این نوع ام دی اف استفاده میشود که نیاز به شکل خام و روکش نشده آن داشته باشید.
2- فیبر با چگالی بالا: MDF تخته فیبر با چگالی متوسط میباشد. همچنین تخته فیبر با چگالی بالا نیز تهیه میشود که به این نوع ام دی اف HDF میگویند. اچ دی اف نسبت به چوب استحکام بالاتری دارد و نیز وزن آن سبک تر است و در صنایع متعددی مورد استفاده قرار میگیرد.
3- فیبر با چگالی پایین: به فیبر با چگالی پایین LDF گفته میشود. این نوع برای عایق صدا و حرارت کاربرد دارد.
انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی
4- ام دی اف با روکش ملامینه: ام دی اف با روکش ملامینه در بازار تحت عنوان ورق ام دی اف ارائه میشود. ضخامت این نوع ام دی اف 16 میلی متر میباشد. MDF با روکش ملامینه دوام و ماندگاری متوسط دارد. در صنعت کابینت سازی، سرویس خواب، مبلمان، میزناهارخوری و دیگر وسایل منزل کاربرد گسترده ای دارد.
5- ام دی اف با روکش لترون: روکش لترون بسیار ارزان قیمت است. این نوع روکش زمانی کاربرد دارد که زیبایی ملاک چندانی ندارد. مانند داخل قفسه های کابینت و یا پشت ورق هایگلاس.
6- ام دی اف با روکش هایگلاس: زمانی که بر روی MDF روکش پلکسی گلس کشیده میشود ورق هایگلاس تولید میشود. این نوع روکش نوعی پلی کربنات میباشد. درخشندگی و شفافیتی مانند شیشه دارد. اما باید گفته شود که جنس آن پلاستیک است و نسبت به شیشه نیز سبک تر میباشد. در صنعت کابینت سازی کاربرد وسیعی دارد و شما میتوانید یک آشپزخانه نورانی و مدرن داشته باشید.
برای برای اینکه این نوع کابینت ها قیمت مناسبتری داشته باشند یک سمت آن از روکش پلکسی گلس و سمت دیگر و داخل آن از روکش ملامینه و یا لترون میباشد.
7- ام دی اف با روکش پلی گلس: متریال پلی گلس نیز مانند هایگلاس میباشد. این نوع روکش نیز بر روی ورق های خام ام دی اف کشیده میشود. اما نسبت به ورق هایگلاس مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین در مقابل رطوبت، خش و خط و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد. پس در نتیجه میتوان در صنعت کابینت سازی از آن استفاده کرد. اما لازم به ذکر است این نوع روکش قیمت بالاتری نسبت به هایگلاس دارد.
انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی
8- ام دی اف با روکش HPL: این نوع ورق در مقابل رطوبت، آتش، نور خورشید، باد و باران مقامت بسیار بالایی دارد. همچنین ضد باکتریال بوده وهمین امر باعث میشود در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.
9- ام دف با روکش PVC: این نوع روکش (پی وی سی) در مقابل رطوبت و آب مقاومت خوبی دارند. دلیل این مقاومت آن است که در فرآیند ساخت کابینت و مصنوعات تولید شده از ممبران، MDF به صورت یکپارچه روکش PVC میشود. همین امر باعث میشود هیچ شکافی وجود نداشته باشد و ضد آب و ضد رطوبت محسوب شود.
10- ام دی اف با روکش چوب طبیعی: زمانی که بر روی MDF خام روکش چوب طبیعی کشیده میشود زیبایی خاصی پیدا میکند. این نوع روکش باعث میشود شما یک وسیله چوبی اما با قیمت مناسبتری داشته باشید.
11- ام دی اف ضخیم با قطر زیاد: ضخامت این نوع تخته ها 30-45 و یا 45-60 میباشد. در صنعت کابینت سازی برای صفحه رو کابینتی مورد استفاده قرار میگیرد.
12- ام دی اف منحنی یا هلال: این نوع MDF بسیار انعطاف پذیرمیباشد. هنگام ساخت این نوع ام دی اف آن را مانند هلال یا منحنی میسازند. کاربرد این نوع ام دی اف در آشپزخانه های کوچک و کم جا بسیار زیاد است.
 
مشاوره، انتقادات و پیشنهادات خود را با کارشناسان و طراحان ما از طریق صفحه شهاب فیت در میان بگذارید.
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

یک نظر در “انواع ام دی اف و کاربرد آن در صنعت کابینت سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *