مطالب

انواع چوب کابینت

انواع چوب کابینت

انواع چوب کابینت

در این بخش به بررسی انواع چوب کابینت میپردازیم. چوب ها به طور کلی کاربردهای فراوانی مانند ساخت مبلمان، درب و پنجره و غیره دارد. استفاده از چوب باعث میشود آشپزخانه شما رنگ و بوی طبیعی به خود بگیرد.
ابتدا باید قبل از بررسی انواع چوب بدانید که چوب هایی که در ایران وجود دارد به دو دسته تقسیم بندی میشود که عبارتند از:
  • چوب های داخلی و یا به اصطلاح چوب های جنگلی: چوب های جنگلی مانند راش، ملچ، گردو، افرا، چوب درخت گیلاس و غیره هستند. این نوع چوب ها از جنگل های داخلی تهیه میشود و در صنعت کابینت سازی بسیار پرکاربرد است.
  • چوب های خارجی: این نوع چوب ها از کشورهای دیگر وارد میشود. بیشتر از چوب های نوک سوزنی مثل کاج و سرو تولید میشود.
انواع چوب کابینت

انواع چوب های کابینت و کاربرد آن

چوب ها به طور کلی به دو دسته چوب سخت و چوب نرم تقسیم بندی میشود. این دو دسته کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارد. چوب های سخت و نرم تفاوت های اساسی دارند که به شرح برخی از آنها میپردازیم.
چوب های سخت گران قیمت هستند. رنگ این نوع چوب ها تیره میباشد. همچنین از نظر وزن و تراکم سنگین هستند. این نوع چوب نیز در مقابل آتش مقاوم میباشند.
چوب های نرم قیمتشان بالا نیست. رنگ این نوع چوب ها روشن میباشد. از لحاظ وزن و چگالی سبک است. همچنین در برابر آتش مقاومت بالایی ندارند.
انواع چوب کابینت ها عبارتند از:
انواع چوب کابینت
1- کابینت با چوب بلوط (چوب سخت): – رنگ چوب بلوط از روشن تا تیره میباشد. – درشت بافت و بادوام است. – این چوب تقریبا نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین بوده و همچنین در مقابل سایش بسیار مقاوم میباشد. – چوب بلوط در کابینت سازی به عنوان بهترین چوب شناخته شده است. – این نوع چوب کاربرد بسیاری در بازار ایران دارد.
2- چوب بلوط قرمز: – چوب بلوط قرمزسخت و بادام میباشد. – همچنین در صنعت کابینت سازی این نوع چوب بسیار اهمیت دارد. – از لحاظ قیمت در مقایسه با دیگر چوب ها مقرون به صرفه میباشد. – چوب بلوط بیشتر در آشپزخانه های سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
3- چوب بلوط سفید: – بلوط سفید در مقایسه با بلوط قرمز دوام بیشتری دارد و همچنین محکمتر است. – رگه های موجود در این نوع چوب ظریفتر میباشد. – همچنین برای ساخت کابینت های لوکس و لوازم تزئینی و دستی مورد استفاده قرار میگیرد. – چوب راش قیمت بالاتری نسبت به چوب بلوط قرمز دارد. – طیف رنگی بلوط سفید از قهوه ای روشن تا تیره میباشد. – در برابر سایش و رطوبت مقاومت بالایی دارد. – مورد استفاده در صنعت ساختمان، دکوراسیون و آشپزخانه. – در دسته چوب های نیمه سنگین و متراکم است.
4- کابینت با چوب راش (چوب سخت): رنگ چوب راش کرم مایل به قرمز است. – در دسته چوب های نیمه سنگین بوده و بافتی همگن دارد. – در مقابل حشرات و قارچ مقاوم است. – در صنعت نجاری و ساخت کابینت های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع چوب کابینت
5- کابینت با چوب گردو (چوب نیمه سخت): – ریز بافت است. – رنگ خاکستری مایل به قهوه ای تیره دارد. – نسبتا بادوام است. – نسبت به چوب بلوط وزن آن کمتر است. – در ساخت کابینت های کلاسیک مناسب است. – همگن و صیقل پذیر است. – مزیت چوب گردو رنگ پذیری و امکان کنده کاری بر روی آن میباشد. – در مقابل خش و فشار مقاوم است.
6- کابینت با چوب افرا: چوب افرا انواع مختلفی دارد که عبارتنداز: افرا پالت – افرا شیردار – کیکم.
چوب افرا دارای برخی ویژگی های مباشد. – چوب افرا سفید مایل به کرم میباشد تقریبا به رنگ صدفی. – نیمه سنگین است. – چوب افرا درون نامشخصی دارد. – این نوع چوب سبک و شکننده، خوشکار، راست تار، سخت و سنگین است. – قابلیت تورق. – بر روی آن کنده کاری و ظریف کاری میتوان انجام دارد.
7- کابینت با چوب روسی: رنگ چوب روسی سفید متمایل به قرمز است. – درون این نوع چوب مشخص نمیباشد. – سبک و راست تار است. – بسیار خوشکار، میخ خور، پیچ خور و سنباده خور است. – در کارهای ساختمانی، درب سازی و کابینت سازی پرکاربرد است.
8- کابینت با چوب ملچ: – چوب ملچ در دسته چوب های زیبا، خوش نقش بوده و دکوراتیو میباشد. – نیمه سنگین و نیمه سخت بوده و بافتی درشت دارد. – در برابر ضربه مقاوم بوده و همچنین در برابر خش نیز بادوام است. – رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز میباشد در برخی اوقات رگه های سبز نیز دارد. – کاربرد آن در ساختمان های چوبی، کابینت سازی، مبلمان، قایق سازی، وسایل ورزشی و درب و پنجره میباشد.
انواع چوب کابینت
9- کابینت با چوب سرخدار (یاقوت جنگل): – در دسته چوب های بسیار سخت و بادوام است. – کاربرد آن در ساخت جعبه های جواهرات و یا روکش مبلمان سطح بالا و صندلی و پنجره میباشد. – انعطاف پذیر است. – در برابر حشرات نیز مقاوم میباشد.
10- کابینت با چوب ماهاگونی یا آکاژو: داخل چوب ماهاگونی قرمز و بیرون آن سفید مایل به صورتی است. – بافت یکدست دارد. – نیمه سخت و استحکام متوسط. – بسیار پرکابرد است و کاربرد آن در تهیه روکش و مبلسازی میباشد. – ضربه پذیری بالا.
11- کابینت با چوب ساج (چوب سخت): – به این نوع چوب پادشاه چوب میگویند به این دلیل که دوام و تطبیق پذیری بالا دارد. – مقاوم در برابر آب و قارچ و پوسیدگی و گرمای زیاد . – داخل آن به رنگ قهوه ای مایل به طلایی و بیرون آن قهوه ای مایل به خاکستری میباشد. – در مناطق شمالی کشور برای ساخت کابینت سازی مورد استفاده قرار میگیرد.
12- کابینت با چوب توسکا: – رنگ آن کرم مایل به قرمز است. – در برابر رنگ بسیار تاثیر پذیر است. – کاربرد آن در کابینت سازی و درب های چوبی میباشد.
13- کابینت با چوب بالسا (والسا): – رنگ آن زرد روشن و قهوه ای ملایم است. – مقابل فرم دهی راحت و قابلیت اجرایی بالا.
14- کابینت با چوب زبان گنجشک: – رنگ آن زرد ملایم است. – کاربرد آن در صنایع چوبی مانند وسایل دکوری، کابینت، کمد دیواری، درب ساختمان میباشد.
15- کابینت با چوب گیلاس
16- کابینت با چوب فندق

مزایا چوب

1- عایق، 2- قابلیت رنگ آمیزی و تغییر شکل، 3- اقتصادی بودن، 4- سبک بودن.

مشاوره، انتقادات و پیشنهادات خود را با کارشناسان و طراحان ما از طریق صفحه شهاب فیت در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *